Wednesday, February 9, 2011

Cinta - DIA



Sesaat “DIA “ rasakan kebahagian yang dulu “DIA” tidak pernah dapatkan  adalah kata-kata indah yang sering terucap dari bibir mereka yang mungkin sedikit dan sebanyak dapat juga meringankan bebannya dan membuatnya lebih berharap pada hari indahnya.

Sejuta sayang telah “DIA” curahkan kepada mereka tanggapannya yang semakin buruk telah digantikan dengan kasih yang tulus dan perkataan indah itu juga telah membuatkan dirinya terhanyut sebentar dalam kebahagiaan yang telah lama di carinya dalam kehidupnya yang selama ini ibaratkan penuh dengan kegelapan.

Tetapi setelah “DIA” menganggap mereka sebahagian daripada hidupnya bermula pada saat itu juga semuanya pun berubah, bukan kerana ada sesuatu perkara yang menganggu fikirannya dan bukan juga itu yang membuat hancur hatinya.

Tetapi apa yang telah membuatnya berfikir terbalik tidak pernah terpikir olehnya mereka akan melakukan perkara sebegitu kepadanya untuk pertama kali dalam hidupnya “DIA” merasa amat tersiksa tanpa tersadar curahan air mata telah membanjiri wajahnya batinnya seperti dirobek-robek bila teringatkan apa yang pernah mereka katakan dulu padanya.

“DIA “ tidak punya hak untuk marah kerana itu kebebasan mereka untuk menyakiti hati setiap orang tetapi apa yang “DIA” mahukan hanya penjelasan dari mereka mengapa mereka sanggup untuk melakukan perkara sebegitu terhadap dirinya, seburuk itu kah dirinya?

“DIA” sedar bahawa semua itu juga kesilapan berpunca darinya, apakah kesalahannya itu terlalu besar bagi mereka?Akan tetapi mengapa, mengapa mereka tidak memberinya satu kesampatan untuk memperbaiki segala silapnya dan tanpa “DIA” ketahui kesilapan dirinya mereka telah menghianatinya. Oh, tuhan mampukah “DIA”..mampukah “DIA” untuk menyayangi insan lain seperti dulu “DIA” menyayangi mereka..



Prologue: 






Kadang-kadang "DIA" rasa tertanya tanya pada dirinya mengapa dunia ini begitu kejam sekali terhadapnya? Di manakah kesilapan dirinya dan kesalahan apakah yang telah dia lakukan sehingga dia diperlakukan sebegitu kejam.

Seolah olah dirinya itu tidak mempunyai perasaan apakah yang harus dia lakukan untuk melupakan segala rasa marah yang sudah lama dia pendamkan kerana dia tidak mahu rasa kemarahan dan kebencian itu akan mengekori dirinya selama-lamanya walaupun tanpa dia mahu.

Dia hanya mampu berserah pada tuhan dan berdoa pada yang maha-esa agar diterangi jiwanya menuju keaarah yang benar "Ya, ALLAH ketemukanlah aku dengan insan yang mungkin bisa merubah kehidupanku" bisik hatinya dan tanpa dia sedarinya curahan airmata pun jatuh mengalir ke pipi.

Kerana semakin lama dia rasa hidup ini semakin tak nyata kehidupannya bagaikan mimpi - mimpi yang tidak pernah terbangunkan, dia sudah tidak mengerti lagi dengan apa ertinya itu kebahagiaan.

Dia juga mempunyai impian sama seperti insan yang lain dia mahu merasa gembira dan dia juga ingin merasa bagaimana rasanya bila diri dihargai dan dikasihi oleh kekasih akan tetapi apa yang dia ingin
kan selalunya tidak pernah kesampaian.

Lalu dia pun membawa diri ke suatu daerah untuk melepaskan segala rasa marah dan segala rasa sakit hati dan keperitan luka yang masih lagi terpendam didalam dirinya itu.

Di 
sana dia menanti akan sesuatu keajaiban yang mungkin akan berlaku dia menanti akan bakal hadirnya seorang insan yang dahulu hanya hadir di alam mimpi dan angan-angannya.

Dia menanti akan hadirnya seorang insan yang bisa mengubah dirinya, insan yang akan memberikannya cahaya insan yang akan menerangi kehidupannya yang selama ini dia rasa bagaikan hidup di dalam dunia yang penuh dengan kegelapan.

Mungkinkah dia akan bertemu dengan insan yang dia mimpi-mimpikan selama ini? apa yang mampu dia lakukan hanya berserah pada takdir dan menanti akan tibanya waktu yang dia nanti-nantikan di mana saat-saat itu mungkin adalah hari yang akan membawa penuh makna dalam hidupnya.

Di sini inginku imbas kembali saat dan tiap detik ketika itu..

Entah kenapa suatu petang itu dia rasa ada sesuatu yang tak kena dengan dirinya sekejap dia kehulu dan kejap lagi dia kehilir. Dia tidak ketentuan arah katanya Ah!!--kenapa dengan diriku ini? hatinya berdebar debar pantas dia rasa macam ada sesuatu yang akan berlaku tetapi apa dia? puas dia fikirkan dan kata grrhhh.. tension betul!! apa tidaknya debaran seperti inilah yang sering buatnya tak senang duduk diam mahu sahaja dia gigit jari jemarinya itu tetapi degupan jantungnya masih tidak terkawal ada juga baiknya jika dia buat sesuatu apa lagi yang dia akan lakukan ketika dia menghadapi saat-saat sebegini? seperti kebiasaan sedang dirinya dilanda rasa tension tunggu apa lagi dia melepaskan segala rasa geramnya terhadap dirinya sendiri lalu dia pun menggigit kuku dan jarinya sendiri dan di saat dia sedang sibuk melepaskan geram hati kecilnya itu pun berkata..

"Ahhhh..ganjil pun ganjillah tak ada sesiapapun yang akan kesah..."


0 ✿Have something to say? ✿:

Post a Comment

   
 

Till The Shiny Day Copyright © 2013 Design by Riesha Myeiszell | Till the shiny day